Caracteristici fizice
Capacitatea de încărcare
Trebuie luat în considerare la calculul capacităţii de încărcare aspectul, că roţile pe suprafeţele neuniforme pot pierde contactul cu solul pentru o scurtă durată, de exemlpu la pragul uşilor la canale. În asemenea cazuri vom avea supraîncărcare pe cele 3 roţi care rămân în contact cu solul. Pentru a evita supraîncărcarea greutatea a mijlocului de transport adunat cu sarcina maximă de încărcare se înparte pe 3 roţi în cazul unui ansamblu cu 4 roţi.
Sarcina maxima de incarcare | = | masa mijloc de transport | + | sarcina maxima utila |
3 |
Capacităţile de încărcare sunt determinate conform EN 12527-12533, DIN 7845, sarcină dinamică pentru viteză de 4km/h, pe o suprafaţă plană la o temperatură de 10C-30C.
Rulare
Roţile cu suprafeţe de rulare dure sunt din poliamidă, polipropilenă, bachelită sau metal, cu sarcini de încărcare ridicate, uşor de întrţinute şi curăţate. Dezavantajul fiind transmiterea denivelărilor direct asupra încărcăturii, rezultând zgomot şi trepidaţe la rulare.
Pentru suprafeţe dure cu denivelări sunt indicate Roţile cu bandaje din cauciuc sau poliuretan, fiind silenţioase şi amortizează trepidaţiile.
La alegerea rolelor, în funcţie de aplicaţie trebuie să ţinem cont de următoarele reguli:
- pe podea dură - roată moale
- pe podea moale - roată dură
- creşterea denivelărilor => creşterea diametrului roţii
Rugozitate şi deformare
Una din caracteristicile suparfeţei de rulare este de a se deforma sub acţiunea unei sarcini. Deformaţia depinde de secţiunea şi calitatea jenţii. Diagrama rugozităţii nu este lineară, este degresivă. Măsurătorile unei roţi de diametru de 200 mm pe o suprafaţă plană sunt următoarele:
Presiune
La alegerea unei roţi trebuie să se ia în considerare suprafaţa de rulare a roţii pentru sarcina maximă admisă al suprafeţei pe care va rula roata, denivelările şi al materialelor cu care va intra în contact în timpul exploatării. Măsurătorile unei roţi de diametru de 200 mm pe o suprafaţă plană sunt următoarele:
Urme
Urmele lăsate pe podea în timpul rulării sunt rezultatul fenomenului de erodare mecanică a roţilor aflate sub sarcină. Acest fenomen este inevitabil mai ales la roţile din cauciuc, însă aceste urme se pot îndepărta, folosind agenţi universali de curăţare. Măsura erodării suprafeţei de rulare depinde de calitatea cauciucului din compoziţie.
Pentru a evita lăsarea umele de pe podea trebuiesc folosite roţi cu bandaj care nu lasă urme cum ar fi: poliamidă, polipropilenă, poliuretan, bachelită şi cauciuc gri sau albastru.
Rezistenţă la pornire şi rulare
Pentru a pune în mişcare sau a manevra un ansamblu pe roţi trebuie să se dezvolte o forţa care să fie mai mare decât forţa de frecare dată de rezistenţa la rotire sau la pivotare.
Aceaste rezistenţe depinde de: sarcina, diametrul roţii, materialul şi profilul roţii, , tipul şi mărimea rulmenţilor, de temperatură, de caracteristicile solului şi de montarea corectă a rolei.
Din această cauză când se alege o roată, aceşti factori trebuiesc luaţi în considerare şi potriviţi între ei.
Rezistenţă la temperatură
De la climatul arctic dintr-un depozit frigorific până la temperaturile dintr-o patiserie, Rolcenter oferă o soluţie pentru orice dorinţă.
La aplicaţii cu temperature ridicate trebuie luată în calcul timpul de expunere şi sarcina de încărcare, la temperatură ridicată şi sub sarcină apare posibilitate deformaţiei plastice. Cu lungirea timpului de expunere scade rezistenţa la temperatură ale rolelor.
Sarcinile de încărcare sunt valabile pentru temperaturi de-5°C +30 °C. Rotile se pot folosi fără probleme până la +80 °C, dar trebuie luat în calcul scădrea sarcinii admise a rolei.
Caracteristici Electrice
Rotile nu sunt electroconductivi, rezistenţa electrică fiind 109-1012 Ohm, pe o podea care nu este electroconductiv se poate crea o încărcare elctrostatică. În zone cu pericol de explozie sau în aproprieare de produse electrice sensibile se recomandă roti si role cu caracteristici antistatice.